lördag 12 maj 2007

Start, idéer och design

Jaha, då var det dags att börja. Den här bloggen ska handla om utvecklingen av spelet, med arbetsnamnet "spacerace". Än så länge består utvecklingsteamet av mig, men en grafiker och en coder till är på gång. Hoppas på att de får tid under sommaren. Hur som helst. Den här första posten kommer ta upp allmäna idéer jag har om design och koncept. Den kommer även benadla de dependencies och bibliotek som kommer användas för t.ex. grafik, input och annat.

Gameplay
Det här spelet skall som titeln antyder utspela sig i rymden. Eller i alla fall i små avgränsade delar av rymden, banor. Här gäller det för spelaren att vinna mot de andra spelarna genom att uppfylla banans segervillkor. Dessa villkor kan vara t.ex. att flyga en given runda snabbast eller att samla på sig flest power-ups eller liknande. Till sin hjälp kommer spelaren ha en uppsjö av olika hjälpmedel som antingen kan göra spelarens skepp bättre eller ställa till förtret för motståndaren.

Mycket av inspirationen till det här spelet kommer från gamecubespelet "mario kart". Det är ett av mina favvoritspel eftersom det är proppfullt av humor. De vapen man använder är inte till för att döda eller spränga motståndaren utan för att göra det lite svårare eller jobigare. Allt medans motståndaren kiknar av skratt :) Humor skall därför vara en ledstjärna under hela utvecklingen.

Min idé om grafiken är att den skall vara "gullig". Man kan tänka sig att skeppen inte är vassa, kantiga rymdskepp med laserkanoner på vingarna, utan spelaren glider runt i proppellerplan, zeppelinare, cykeldrivna drakvingar osv. Mer detaljer senare (kommentarer mottages tacksamt) :)

Färgerna skall vara i pastell och det verkar som om cell shadingen är ofrånkomlig ;)

Dependencies/bibliotek
För att underlätta arbetet och faktiskt kunna koncentrera på själva spelprogrammerandet (och inte som så många ggr förr fastna redan under motorutvecklingen) kommer en grafikmotor användas. Jag har bestämmt mig för att använda irrlicht. En öppen och fri grafikmotor, med enkelt API och stöd för det mesta man behöver.
För input kommer SDLanvändas, och kanske även för nätverksdelen. Scriptingen kommer skötas med python och det via boost.python. I framtiden (se mer nedan) kommer även mysql++ att användas för databasoperationer.

Tankar om framtiden
Mina förhoppningar är att det här spelet skall vara starkt kopplat till ett community. En sida där man dels kan skapa sin pilot och dels disskutera med andra spelare om spelet. Där skall det finna en topplista där spelarna listas tillsammans med de poäng de har skaffat genom att spela mot andra spelare. En eature jag gärna skulle vilja ha är att spelare skall kunna utmana andra spelare. T.ex. kan en spelare med lite poäng utmana en spelare med många poäng. Man kan tänka sig att den högre placerade spelaren inte kan tacka nej till en sådan utmaning, möjligtvis att det kostar att tacka nej. Poäng fås när man vinner race mot andra spelare eller vinner en utmaning osv. Detaljer måste specificeras men jag tror det är en rolig ide. Poängen kanske ska kunna användas till att uppgradera sitt skepp osv.
Tanken är också att användarna på communityt ska kunna skapa egna modeller, banor, vapen osv att använda i spelet. Inget revolutionerande men jag tror det skulle passa bra i det här spelet. :)

Det var nog allt för den här gången. Kodningen har redan börjat och nästa post borde komma inom en kort framtid. Om du har nåt att säga om mina idéer så gör gärna det :)

Mvh
--Anders


Inga kommentarer: